رضا پهلوی پدر محمدرضا شاه را که می‌شناسید، همان که سلطنت را از چنگ قاجار درآورد. امروز نگاهی به وضعیت مجلس و مجلس چهارم در زمان این شاه می‌اندازیم.wink

رضا پهلوی در روز ۲۴ اسفند سال ۱۲۵۶ در آلاشت، سوادکوه، مازندران دیده به جهان گشود و در نهایت در چهارمین روز از مرداد  ماه سال ۱۳۲۳ در ژوهانسبورگ واقع در آفریقای جنوبی دارفانی را وداع گفت.frown

پدر رضا شاه، عباسعلی داداش‌بیگ سوادکوهی، یاور فوج سوادکوه بوده و مادرش نوش‌آفرین آیرملو وی را زمانی که کودک شیرخواره‌ای بود از شهرستان سوادکوه به تهران آورد.

وی از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ خورشیدی بعنوان نخست‌وزیر ایران و از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ خورشیدی بعنوان پادشاه ایران و  بنیان‌گذار دودمان پهلوی شناخته می‌شد‌‌.

نظرات مخالفان و مدافعان رضاخان در مورد وی

پادشاهی رضاشاه را عاملی برای ایجاد یک نظم نوین در جامعه می‌دانند و مدافعانش وی را پدر ایران نوین می‌دانستند!

اما چرا؟surprise
enlightenedشاید از این جهت که وی توانست نهادهای مدرن را در ایران تأسیس کند، نهادهایی همچون دانشگاه، ارتش، دادگاه، راه‌آهن و ....
البته اگر بخواهیم از سویی دیگر نگاه کنیم، مخالفان رضا شاه او را مسئول بر باد رفتن مشروطیت در ایران می‌دانند و بر این موضوع معتقدند اگر چه پهلوی اول توانست نظام حکمرانی به ظاهر مدرنی را بنا کند اما دموکراسی، مجلس، انتخابات و آزادی را در ایران نابود کرده است.

جالب است بدانید؛ smileyحکومت رضاخان از سوی حامیانش دیکتاتوری منور نامیده می‌شد که آرمان‌های جنبش منور الفکری در ایران را پی گرفت، اما بتدریج منورالفکران حامی خود نظیر محمدعلی فروغی، علی اکبر داور و عبدالحسین تیمورتاش را از قدرت حذف کرد و بدل به نوعی استبداد فردی گشت.

مجلس چهارم و رضا خان

 مداخله وسیع و همه جانبه دولت در امر انتخابات مجلس چهارم، بدعت هراس انگیز در این موضوع و همچنین گزینشی بودن نمایندگان دلخواه دولت که به صورت یک سنت پایدار و ناپسند باقی ماند، سبب تسریع روند دولتی شدن مجلس و فرمایشی شدن انتخابات نمایندگان را در سراسر دوران حکومت رضاشاه پهلوی شد.cool

هر کدام از جریان‌های فعال در مجلس چهارم با نگرش‌ها و انگیزه‌های متفاوت و از طرفی با شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت و رسالت‌های سنگین ملی، زمام کشور را به آسانی هرچه تمام‌تر از دست دادند و با انشعابات متعدد و‌ ایجاد چندین اقلیت، مجلس را از کارآیی لازم انداختند.

البته بعدها اکثریت این افراد به عنوان عامل عمده در سقوط قوام‌السلطنه ناخواسته نقش موثری در به قدرت رسیدن رضاخان سردار سپه ایفا کردند.

رضاخان هم گاهی همگام با مجلس و گاهی پیش از آنان ابتکار عمل را با برکناری افسران خارجی از قشون کشور به دست خود می‌گرفت و در یک توافق پنهان از امضای قرارداد استخدام افسران انگلیسی سرباز زد؛ و در نهایت کابینه اول قوام‌السلطنه را مجبور کرد تا منابع جدیدی را برای تدارکات مالی و مستشاری بیابد.

خودسری‌ها و خودرایی‌هایی رضاخان پهلویsad هر روز افزایش می‌یافت تا جایی که به؛ دست‌زدن به اقداماتی خارج از چارچوب وظایف و اختیارات وزیر جنگ، نقض آشکار قانون اساسی، تعرض به آزادی‌های بیان و قلم، سرکوب روزنامه‌نگاران، مداخله در امور مالی و تلاش برای تسلط برمنابع درآمد کشور و اختصاص آن به وزارت جنگ توطئه‌چینی مستمر برای فلج کردن کابینه‌ها و به هم آمیختن امور لشگری و کشوری و مانند آن در سطح گسترده رسید و سرانجام مجلس چهارم را با تمام سکوت و انفعالی که دچار آن بود به واکنش واداشت و در نهایت سردار سپه از کار کناره گرفت.